HOME / ABC SOUTHAMPTON / Jak się leczyć w Wielkiej Brytanii – NHS

Jak się leczyć w Wielkiej Brytanii – NHS

Jak się leczyć w Wielkiej Brytanii - NHS

Jak się leczyć w Wielkiej Brytanii – NHS

Choroba nie musi, ale może nam się zdarzyć. Czy wiecie w jaki sposób skorzystać z pomocy lekarskiej? Do kogo udać się, kiedy czujemy się źle, zdarzył się nam wypadek, czy ktoś z naszych bliskich zachorował?

NHS (odpowiednik polskiego Narodowego Funduszu Zdrowia) zapewnia powszechną opiekę zdrowotną w Wielkiej Brytanii i jest finansowana z podatków. NHS bezpłatnie (usługi dostępne dla wszystkich niezależnie od długości i celu pobytu w UK) świadczy: pomoc szpitalną w nagłych wypadkach na oddziale ostrego dyżuru (z wyłączeniem nagłej pomocy udzielonej na innym oddziale szpitala), pomoc lekarską ofiarom nagłych, zagrażających życiu wypadków w przychodniach (tzw. walk-in centres), leczenie niektórych chorób zakaźnych, takich jak np. gruźlica, cholera, czy malaria. Testy na obecność wirusa HIV oraz związane z tym porady są bezpłatne, jednak za dalsze badania i leczenie pacjenci mogą być obciążeni kosztami, świadczenia związane z planowaniem rodziny (Family Planning). Wszystkie ośrodki NHS w UK oferują pomoc wykwalifikowanych tłumaczy.

Jeśli pracujesz legalnie w Wielkiej Brytanii, bądź jesteś osobą samozatrudnioną i opłacasz obowiązkowe składki National Insurance Contributions masz prawo do bezpłatnego korzystania z pełnej opieki zdrowotnej w ramach NHS. Te same uprawnienia do opieki zdrowotnej przysługują Twojemu partnerowi, z którym prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe oraz dzieciom, pod warunkiem, że mieszkają z Tobą w Wielkiej Brytanii.

NHS daje nam wiele możliwości uzyskania pomocy. Od prostych porad aż po wysoko wyspecjalizowaną pomoc medyczną.

Masz problem, wątpliwości, pytania – zadzwoń!

NHS Direct – tel. 0845 46 47 – to usługa dostępna 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Pod tym numerem telefonu każdy może uzyskać poradę lekarską, informacje oraz wsparcie.

Jeśli nie znasz angielskiego, a chcesz skorzystać z pomocy telefonicznej NHS wystarczy, że po wybraniu numeru powiesz „Polish”. Usługa ta jest dostępna przez całą dobę i gwarantuje całkowitą poufność. Jeśli chcesz uzyskać poradę, zostaniesz poproszony o udzielenie podstawowych informacji: np. jakie leki stosujesz. Specjaliści z NHS Direct poradzą Ci, co masz dalej robić.

Nie wiesz, jak sobie pomóc – zapytaj farmaceuty!
Przeziębiłeś się, męczy Cię alergia, masz problemy ze skórą? Idź do apteki. W Wielkiej Brytanii farmaceuci nie tylko realizują recepty, ale również skutecznie doradzają pacjentom. Nie wszystkie schorzenia wymagają wizyty u lekarza. Jeśli bierzesz stale jakieś leki i Twój lekarz wystawił ci receptę odnawialną (tzn. nie musisz zamawiać wizyty za każdym razem, kiedy kończą ci się leki, tylko składasz na nią zamówienie w przychodni), możesz skorzystać z pomocy apteki. Po wypełnieniu prostego formularza, będziesz mógł zamówić leki bezpośrednio w aptece. To farmaceuci w Twoim imieniu poproszą przychodnię o wystawienie nowej recepty.

Jak uzyskać poradę lekarską?
Jeżeli jesteś chory lub masz obawy co do swojego stanu zdrowia czy stanu zdrowia członka rodziny, udaj się do miejscowego lekarza rodzinnego (General Practitioner, GP). Przychodnia lekarska nazywa się tu „Surgery” lub „Health Centre”. Zarejestruj się u lekarza możliwie szybko, aby móc uzyskać pomoc medyczną, kiedy zajdzie potrzeba. Rejestracja i pomoc lekarska są bezpłatne. Aby się zarejestrować, należy podać imię i nazwisko, datę urodzenia, adres i – jeżeli masz telefon – numer telefonu. Niektórzy lekarze rodzinni poddają wszystkich nowych pacjentów badaniu. Zwykle takie badanie przeprowadza pielęgniarka. Jest ważne dotrzymanie terminu badania, nawet jeżeli nic Tobie nie dolega.

Przed wizytą u lekarza lub pielęgniarki w przychodni powinieneś się umówić. Możesz to zrobić osobiście lub przez telefon. Jeśli nie jest to przypadek pilny, będziesz musiał poczekać kilka dni. Jednak jeśli uważasz, że sytuacja jej pilna, powiedz o tym podczas umawiania wizyty, wtedy jest prawdopodobne, iż zostaniesz przyjęty jeszcze tego samego dnia. Jeżeli potrzebujesz tłumacza, powiedz o tym, kiedy będziesz uzgadniał termin. Recepcjonistka zamówi osobiste lub telefoniczne usługi tłumacza.

Pamiętaj, aby przyjść do lekarza punktualnie. Jeżeli nie możesz się pojawić, odwołaj termin!

Recepty dla większości pacjentów są płatne (opłatę w wysokości 8.40 od kwietnia 2016 roku wnosi się w aptece). Z opłat za wydanie recepty zwolnione są osoby: powyżej 60 roku życia, poniżej 16 roku życia, uczniowie w wieku od 16 do 18 lat, kobiety ciężarne oraz kobiety, posiadające ważny certyfikat, które urodziły dziecko w ostatnich 12 miesiącach, osoby ze specyficznymi schorzeniami posiadające ważny certyfikat lekarski zwalniający z opłat oraz osoby pobierające określone zasiłki (np. Jobseekers Allowance).

Jeśli bierzesz stale jakieś leki i Twój lekarz wystawił ci receptę odnawialną, nie musisz zamawiać wizyty za każdym razem, kiedy kończą ci się leki. Wystarczy, że złożysz zamówienie w recepcji. Po kilku dniach będziesz mógł odebrać receptę, bez konieczności umawiania wizyty u lekarza.

Co robić, jeżeli potrzebujesz lekarza-specjalisty?
Lekarz rodzinny decyduje, czy potrzebne jest skierowanie do specjalisty lub do szpitala. Otrzyamsz ze swojej przychodni list, w którym znajdzie się Twój numer. Będziesz musiał zadzwonić do przychodni specjalistycznej bądź do szpitala, aby poprosić o termin wizyty. Na przyjęcie przez specjalistę trzeba czekać. Ze szpitala otrzymasz zawiadomienie o terminie przyjęcia. Jeżeli potrzebujesz obecności tłumacza podczas wizyty u lekarza, musisz poinformować o tym szpital.

Drobne urazy? MIU lub Walk-in

Skaleczenia, pogryzienia, poparzenia, zwichnięcia, pęknięcia kości i nieskomplikowane złamania – w tych przypadkach możesz zgłosić się do Minor Injuries Unit (MIU), czyli oddziału drobnych urazów (nie we wszystkich szpitalach). Tam pomocy udzielają doświadczone pielęgniarki.

Kiedy przytrafi się grypa, ostra biegunka, zatrucie pokarmowe, katar sienny, głębokie skaleczenie, zwichnięcie lub skręcenie nogi i poparzenie, możesz także zgłosić się do Walk-in Centres. Uzyskasz tu też porady jak rzucić palenie, pozbyć się zbędnych kilogramów, czy jak zdrowo się odżywiać.

Usługi te są darmowe dla osób, które posiadają Numer Ubezpieczenia Społecznego (NIN), uprawniający do bezpłatnej opieki zdrowotnej, oraz ich rodzin.

Centra otwarte są przez cały rok, siedem dni w tygodniu. Większość jest czynna 24 godziny na dobę, pozostałe zaś od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–22:00, a w soboty i niedziele od 9:00 do 22:00.

Żeby odnaleźć najbliższy ośrodek, zadzwoń pod numer NHS Direct: 0845 46 47.

Co robić w nagłych przypadkach?

W nagłym przypadku, tj. gdy Ty lub ktoś, z kim jesteś, ma(sz) poważny problem zdrowotny i nie może(sz) czekać do otwarcia przychodni, możesz zadzwonić pod bezpłatny numer 999 po pogotowie lub udać się do najbliższego szpitala na oddział pomocy doraźnej (Accident and Emergency Department). Jednak pamiętaj, że z tej pomocy należy korzystać wyłącznie wnagłych wypadkach.

Opieka dentystyczna
Jeżeli masz problemy z zębami, udaj się do dentysty. Aby móc leczyć się w ramach świadczeń NHS musisz się tam najpierw zarejestrować. W razie trudności z zarejestrowaniem się u dentysty skontaktuj się z NHS Direct.

Badanie wzroku
Jeżeli zachodzi potrzeba zbadania wzroku lub potrzebujesz nowe okulary, uzgodnij termin wizyty u optyka. Sklepy optyczne znajdują się w większości centrów miast. Formularz HC2 pokrywa koszt badania wzroku i niektóre typy okularów. Zapytaj o to optyka.
Mamy nadzieję, że podane przez nas informacje są wyczerpujące. Zapamiętajcie je na wszelki wypadek.

Niemniej wszystkim naszym czytelnikom życzymy zdrowia!

 

 

więcej o Fundacja Lighthouse

Fundacja Lighthouse Charity. Naszą misją jest pomagać w integracji wszystkim osobom z Europy Wschodniej mieszkającym w Zjednoczonym Królestwie, dbając jednocześnie o zachowanie ich tożsamości narodowej i kulturowej. Masz problem, z którym nie możesz sobie poradzić - skontaktuj się z nami!

Sprawdź

20 porad, jak uzyskać tańsze ubezpieczenie samochodu

22 porady, jak uzyskać tańsze ubezpieczenie samochodu

Kompleksowy przewodnik dla Polonii w Wielkiej Brytanii, łączący formalne informacje o ubezpieczeniu samochodowym z przyjaznymi wskazówkami, które pomogą Ci znaleźć optymalną ofertę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 + 7 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.